Niet de vakkennis is doorslaggevend bij het aannemen van een stagiair of nieuwe medewerker, maar motivatie en het doorzettingsvermogen. Dat was donderdagochtend 3 juni een van de eyeopeners van de eerste editie van Meet & Match KempenTech. Voor het eerst zaten bedrijven, scholieren en hun docenten op initiatief van het KOP samen aan tafel om te praten over de aansluiting van school op het bedrijfsleven. De mix van jong en oud(er) leverde een goede energie op, die smaakt naar een vervolg.
Met een keynote van Lotte van de Ven, CEO van Vencomatic trapte het Kempisch Ondernemers Platform (KOP) het COVID-bestendige evenement af tijdens de Dutch Technology Week. Als oudste dochter van de Eerselse ondernemer Cor van de Ven is ze er directeur geworden. Net als haar broers en zussen en veel werknemers van het bedrijf ontdekte Lotte van de Ven dat er vele wegen naar de Kempische maakindustrie kunnen leiden. Met die boodschap is het extra belangrijk om te zorgen dat jongeren goed weten hoe ze stage kunnen lopen in hun eigen regio, zo bleek bij de Meet & Match.
Stageonderzoek
Leerlingen van het Were Di College en Rythovius schoven aan, net als KOP-stagiaires van Fontys. Die onthulden ook vast de eerste resultaten van het grote stageonderzoek dat ze momenteel houden. Hieruit blijkt dat veel bedrijven nu nog geen stages aan het praktijkonderwijs aanbieden, maar dat wel zouden willen. Vier op de tien bedrijven wordt nu echter nog niet benaderd door de scholen. Inmiddels hebben al 130 bedrijven meegewerkt aan het onderzoek.
Studentenhuis tussen de aardappels
De uitkomsten zijn een goede reden om elkaar vanuit de leslokalen, bedrijven en fabrieken vaker op te zoeken. De scholieren van vmbo, havo en vwo zaten samen aan tafel met ondernemers als Jacob van den Borne, die vertelde dat er in zijn aardappelenbedrijf behoorlijk veel technische innovaties worden ingezet. Hij heeft zelfs een studentenhuis op zijn terrein, zodat er minder belemmeringen zijn voor stagiaires om naar de Kempen te komen.
Meer hulp van bedrijven
In veel tafelgesprekken kwam naar voren dat de scholieren meer hulp willen krijgen van bedrijven bij de zoektocht naar wie ze eigenlijk zijn en wat ze willen doen in de toekomst. In een snuffelstage, maar wellicht ook op school zelf. Zeker bij het bemiddelen naar een stageplek moet er meer aandacht komen voor de drijfveren van de jongere zelf, naast de vakinhoudelijke aspecten. “Als je hier praat met de mensen die al een loopbaan hebben of er in zitten, zie je dat toch chaotischer gaat dan dat je je zou verwachten of zoals het voorgesteld wordt”, vertelde Tommie Kalb, leerling van het Were Di college.
Complimenten
Vertegenwoordigers van de scholen, onder wie docenten, kregen na afloop veel complimenten over de leerlingen die ze meebrachten. Hun energie zette menigeen aan het denken, en scholieren spraken de ondernemers met spontane of juist al langer spelende ideeën aan. Ook bedrijven onderling legden nieuwe contacten, net als de docenten.
Nieuwe editie in najaar
Het Kempisch Ondernemers Platform wil twee keer per jaar een Meet & Match event houden. In het najaar volgt de tweede editie, waarin meer scholieren kunnen aansluiten. Het KOP gaat de uitkomsten van het evenement verder oppakken, en samen met de scholen en bedrijven kijken waar al snel meer samengewerkt kan worden. Het doel is daar ook leerlingen bij te betrekken.