Techniek en creativiteit gaan prima samen!
Bron: PC55
Tekst: Renate Pijnenburg
1 April 1994 startte Hans van der Mark met versID in Hapert. De gehele bovenverdieping van zijn woning fungeerde als kantoor. Een jaar later kwam Marjon erbij en zij is nooit meer weggegaan. Vanaf 1998 is versID in Bladel gevestigd in een nieuw kantoorpand. Samen zíjn Hans en Marjon versID en staan ze klanten bij met verse ideeën voor reclame, technische documentatie, bedrijfsfotografie en illustraties. Vijfentwintig jaar ná de start zijn ze nog even gepassioneerd als toen.
Ondernemen is levensvorm
Volgens Hans is ondernemen een levensvorm. “Ik kán niets anders”, lacht hij. “Ik vind alle facetten van het ondernemerschap leuk; het managen, het onafhankelijk zijn, het netwerken, de flexibiliteit, de opdrachten en vooral de klanten. Zonder hen en zonder onze passie voor het vak hadden wij het geen vijfentwintig jaar volgehouden. Als jongen was ik al mateloos geïnteresseerd in techniek. Tijdens diverse studies en mijn vorige baan heb ik de nodige kennis en ervaring opgedaan. Ik studeerde werktuigbouwkunde, elektrotechniek, marketing/communicatie, management, ICT en ik deed de fotovakschool. Dit komt allemaal samen in het werk dat ik dagelijks doe, hoe mooi is dat?”
Vonk
Vijfentwintig jaar geleden begon Hans op een klein kantoortje, met een tekentafel, een inkttafel en één computer. Technische tekeningen werden met de hand vervaardigd. Zo is Marjon erbij gekomen. “Ik zocht iemand met een vaste hand en een grafische achtergrond om de potloodtekeningen om te zetten in inkttekeningen.” Marjon had haar opleiding aan het Grafisch Lyceum Eindhoven afgerond en wilde graag aan de slag in het reclamevak. “Dat later de vonk oversloeg was spannend maar we zijn ervoor gegaan” Hans denkt terug aan het werk dat met de hand gedaan moest worden. “Ik herinner me een tekening waar ik maanden op had gewerkt, een airbrush. Precisiewerk dus. Ik stuurde de tekening ter goedkeuring naar de klant. Weet je hoe ik ‘m terugkreeg? Met een grote kring erop bij het onderdeel dat iets donkerder moest. Met dikke stift! Die klant dacht waarschijnlijk dat ik een kopietje had gestuurd. Nu kan ik er hartelijk om lachen, ik heb ervan geleerd maar toen deed het even zeer.”
Techniek en creativiteit gaan prima samen
Waar Hans zich voornamelijk bezighoudt met het schrijven van handleidingen van machines, fotografie en marketing, houdt Marjon zich vooral bezig met de creatieve kant en de reclame. “In mijn hoofd borrelt het altijd. Regelmatig schiet ik ’s nachts overeind, knip mijn lampje aan en begin als een malle mijn ideeën op papier te schetsen. Zo wordt vaak een nieuwe identiteit voor een klant geboren. Ik ben altijd bezig met kleur, vorm en beeld en vind elke opdracht een nieuwe uitdaging. Ik ben afgelopen jaar gestart aan de Kunstacademie in Arendonk met als specialisatiegraad ‘tekenkunst’. Ik miste de feeling met pure materialen een beetje. Nu ik op de academie zit, krijg ik nieuwe inspiratie en vóel ik weer wat ik allemaal kan op het gebied van illustreren. Tegelijkertijd kan ik deze skills gebruiken tijdens het digitaal illustreren.”
Nieuwe energie
Regelmatig gaan Hans en Marjon even bij elkaar zitten om de focus opnieuw uit te zetten. Hans: “Dan stellen we elkaar vragen en houden we elkaar scherp. Tot nu toe krijgen we daar iedere keer nieuwe energie van en dat maakt dat we ons werk vol passie kunnen blijven doen. Onze kernspreuk op het gebied van reclame luidt: ‘Van ID tot identiteit’ en dat ID in ons logo staat voor ‘idee’. Voor elke klant moeten we met een nieuw idee komen en dat houdt ons werk zo ontzettend leuk.” Uiteraard doen Hans en Marjon niet álles zelf: “In de loop der jaren hebben we een netwerk om ons heen gebouwd waar we terecht kunnen voor specifieke zaken. Je kúnt niet alles zelf maar je kunt wel de beste mensen om je heen verzamelen om het samen te doen. Wat ons betreft is samenwerken het nieuwe ondernemen.”
Dankbaar
Het 25-jarige bedrijfsjubileum is een mooie mijlpaal. Daarom willen Hans en Marjon iedereen enorm bedanken die dit mede mogelijk heeft gemaakt. “We zijn trots op het 25-jarig jubileum, maar het gaat niet om óns”, vindt Hans. “Het gaat om onze klanten. Zij maken het tenslotte mogelijk om ons werk te mogen doen en zij stellen ons in staat ons werk te blijven doen.” Met optimisme kijken Hans en Marjon naar de toekomst: “We staan de komende jaren graag voor onze klanten klaar met onze diensten bij versID.”