Jeugd in de Kempen fietst op weg naar school langs heel veel mooie Kempische bedrijven, maar weet vaak niet wat er achter de muren wordt gemaakt of bedacht. Het Kempisch Ondernemers Platform lanceert daarom een speciale campagne om haar KempenTech-leskisten extra onder de aandacht te brengen van docenten op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Alle scholen worden bezocht en krijgen opvallende posters, uitleg en informatie.
Onder het mom ‘vorm met je school samen met bedrijven de grootste werkplaats van Brainport’ wil KempenTech docenten ondersteunen bij lessen over techniek en economie. Met gratis lespakketten met video’s en allerlei robots, computerchips, technisch Lego en bouwmaterialen kunnen schoolklassen leren wat er achter de muren van de Kempische bedrijven gebeurt en maken ze kennis met verschillende technieken. Hiermee willen we zorgen dat alle jongeren goed voorbereid een studiekeuze kunnen maken.
De leskisten worden door meer dan de helft van de scholen al gebruikt. Om ervoor te zorgen dat ook nieuwe docenten en de andere scholen weten dat ze ze gratis mogen lenen, krijgen alle ruim dertig scholen een promotiepakket. Centraal staat een figuurtje, gemaakt uit tandwielen, banden en computerhardware. Deze wijst docenten via een QR-code op onze website www.kempentech.nl waar ze het lesmateriaal kunnen lenen. De eerste scholen reageerden al erg enthousiast op de campagne én de gratis leskisten.
Het KOP besteedt komende weken ook extra aandacht aan de gratis database met al meer dan 150 Kempische bedrijven. Zij staan allemaal open voor een bedrijfsbezoek of willen een gastles verzorgen voor scholen. De database krijgt dit kwartaal via Jet-Net & Tech-Net een flinke update, en het KOP gaat alle bedrijven die nog niet zijn aangesloten uitnodigen mee te doen. Zo kunnen leerlingen na de corona tijd weer op pad en beroepen in de praktijk ervaren.
Techniekcoaches gezocht
KempenTech is gezien het succes van de leskisten en de samenwerking met scholen ook op zoek naar nieuwe techniekcoaches. De Kempen zet al een kleine vijftien jaar vrijwilligers uit het bedrijfsleven in als techniekcoach in het onderwijs. Ze helpen met de lessen met de leskisten, ondersteunen teams die meedoen aan de First Lego League of delen hun kennis met leerlingen die bijvoorbeeld science-lessen volgen op het Rythovius College.
“We hopen dat meer bedrijven werknemers een of meer dagen per jaar de kans geven om via KempenTech in de klas te helpen met technieklessen en uitleg te geven over het bedrijf. De eerste bedrijven en vrijwilligers hebben zich al gemeld en we zijn blij dat er ook reacties komen van vrouwelijke werknemers! Die diversiteit is heel belangrijk. Ook hopen we dat jonge werknemers die zelf recent zijn afgestudeerd willen helpen”, zegt programmamanager onderwijs Fleur Besters van het KOP.
Op donderdag 10 november volgt een groep van tien bedrijven weer een gratis KempenTech-workshop bij Gooskens Hout in Hoogeloon waarin ze leren hoe ze scholieren kunnen ontvangen bij een bedrijfsbezoek of event. Ook hiervoor werkt het KOP samen met Jet-Net & TechNet. Zij faciliteert ook de database.
Landelijke belangstelling KempenTech
De aanpak van KempenTech om vanuit het bedrijfsleven lokaal samen te werken met het onderwijs om meer aandacht te geven aan de kansen in de techniek en maakindustrie voor jeugd, trekt inmiddels landelijke belangstelling. Begin november komt een delegatie van ruim dertig Twentse docenten via hun programma Sterk Techniekonderwijs naar Vencomatic. Hier krijgen ze van het KOP uitleg over de KempenTech-aanpak en de leskisten, waarmee ze uiteraard ook mogen ‘spelen’.
Cor van de Ven van Vencomatic, grondlegger van het Techniekportaal, de voorloper van KempenTech, vertelt hen ook over de noodzaak van meer samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs. “En we willen hen ook laten zien hoe we alle onderwijstypes betrekken, van basisonderwijs tot praktijkonderwijs en vmbo en de theoretische opleidingen. Met die brede aanpak lijken we onderscheidend in Nederland te zijn. In de Kempen is iedereen welkom als werknemer, ongeacht je opleidingsniveau.”