Met techniekkisten kunnen leerlingen uit het basis- en middelbaar onderwijs op een laagdrempelige, speelse manier in aanraking komen met techniek. STO Zuidoost-Brabant ontwikkelt tien verschillende kisten. Nicol Brom en Angelique Paijens van Roosen Industries in Eersel en Valkenswaard en Neeltje Hesen van de Prins Willem Alexanderschool (PWA) in Veldhoven zijn met nog vier anderen gestart met de gezamenlijke ontwikkeling van een techniekkist met als thema veerkracht/zwaartekracht.
Schokdempers
Angelique: “AST Suspensions, een van onze bedrijven, maakt schokdempers en wij stelden voor daar iets mee te doen. Een leerkracht opperde om ook een stukje monteren mee te nemen in de kist. Het moet uiteindelijk een cool karretje worden. Ook maken we een filmpje van de verschillende onderdelen van het karretje zodat de leerlingen kunnen zien wat wij hier doen.” Neeltje: “Als het straks weer kan, koppelen we er een bedrijfsbezoek aan. Onze leerlingen vinden de filmpjes trouwens ook heel leuk. Ze hebben echt toegevoegde waarde voor hen.”
Weinig voorbereidingstijd
Neeltje probeerde met haar collega’s al twee kisten uit van het Kempisch Ondernemers Platform (het KOP). “Die gaan we kopiëren en de kisten die wij als werkgroep maken, kunnen straks ook weer door het KOP worden gebruikt. Het KOP denkt ook met onze werkgroepen mee. Twee andere leerkrachten zijn al wat langer bezig met een kist die gebruik maakt van een warmtecamera.” De twee nieuwe kisten worden afgestemd op doelen uit het curriculum van het primair onderwijs en kunnen daardoor ook ingezet worden in het eerste en tweede leerjaar op de PWA. Neeltjes collega’s waren positief over de kisten. “Ze gaven aan dat ze nieuwe kwaliteiten en vaardigheden van leerlingen ontdekten die ze normaal gesproken misschien niet zo snel zagen. En ze vonden het heel positief dat ze met behulp van de kisten leerden samenwerken en inzicht kregen in beroepen.”
Basisonderwijs
Een leerkracht uit het basisonderwijs kijkt mee wat de werkgroep bedenkt. Nicol: “Techniek moet in het basisonderwijs al gepromoot worden. Als je ze op een speelse manier kennis laat maken, kijken ze er later in het voortgezet onderwijs al op een andere manier naar. Wij kunnen dit product straks ook meenemen als we voorlichting gaan geven op scholen.” In het basisonderwijs wordt er wel wat gebouwd met bijvoorbeeld Kapla, verder wordt er nog weinig gedaan met wat techniek is en waar je het allemaal in terug kunt vinden. Als een leerling het karretje in groep 7 maakt, zorgt dat voor een stukje herkenning als hij in het voortgezet onderwijs een keuze kan maken voor techniek. Dan is onze missie geslaagd.”
Inspireren
Neeltje: “Steeds als we bij elkaar komen denken we met elkaar mee. Zo doen we allemaal ons ding en inspireren elkaar. Toen we bij Roosen Industries op bezoek gingen zag ik verschillende afdelingen en kreeg ik een beter beeld van waar leerlingen in de toekomst daadwerkelijk naar kunnen uitstromen.” Angelique: “Wij leren zelf ook enorm veel van deze samenwerking. Het is heel bijzonder dat je dat in alle openheid met elkaar kunt bespreken.” Oorspronkelijk hadden ze bij Roosen het plan om een karretje te maken waar leerlingen op kunnen rijden. Nicol: “Wij denken vaak wat groter, maar de docenten gaven aan dat we rekening moesten houden met de veiligheid.”
Warm lopen
Angelique: “Het mooie is dat leerkrachten nu ook echt tijd krijgen om samen te gaan zitten, die tijd was er in het verleden niet altijd. Hierdoor worden wij als bedrijven ook nog enthousiaster dan we al waren. Als we deze synergie met elkaar vast kunnen houden zien wij een mooie toekomst. Vanuit onze bedrijven zijn we in het verleden al bij veel initiatieven voor techniekpromotie betrokken geweest. Bij de opstart hebben we even gedacht, we hopen niet dat dit het volgende initiatief is dat verwatert. Maar nu hebben we echt het idee dat het een hele mooie mix is, juist door de samenwerking met de leerkrachten.” Nicol: “Ja, wij – en met ons veel andere bedrijven in de regio -lopen hier warm voor. Onze technische mensen ook.” Angelique: “We hebben als bedrijven allemaal hetzelfde doel: de techniekinstroom en dan maakt het niet uit of dat voor bedrijf x of y is.”