In de waan van de dag vergeet je als ondernemer vaak te werken áán het bedrijf. Daarmee trapten Erik Giebels en Thijs van Schijndel van LearningWaves de drukbezochte Kempisch Ondernemers Platform-sessie over Strategische doelen af. Twintig ondernemers sloten aan bij Luxlight BV in Westerhoven waar Erik Giebels hen in sneltreinvaart, maar met volop diepgang meenam in de wereld van hun ‘Iedere dag beter’-model.
Want hoe organiseer je als Kempische ondernemer je bedrijfsprocessen nu zo efficiënt mogelijk? En hoe hou je dat daarna vast? “Dat moet je blijven aanjagen”, hield Erik Giebels hen meteen voor. “Anders ebt het weg.” De aanwezige directeuren en managers uit verschillende sectoren maakten tijdens de sessie gretig gebruik van de uitgedeelde ‘werkboekjes’ om aantekeningen te maken.
Lean werken, werkt namelijk, gaf Jeroen Geerts van Imants BV anderen al mee. En Maurice Verbruggen van Van Ham Tenten & Podia B.V. vertelde bijvoorbeeld dat zij dagelijks even kort starten met het team, ook om te kijken wat goed ging en wat beter kan. En is er voldoende te doen? Daarmee kan je sneller (bij)sturen.
Doelen behalen met je team
Huiswerk is er na de sessie volop. Want je strategische doelen, die behaal je bijvoorbeeld alleen samen met je team, vertelt Erik Giebels. LearningWaves gaf de Kempische ondernemers het advies om medewerkers altijd mee te nemen in de doelen van je onderneming. “Wij werken veel met metaforen uit de sport. Stel, je zet twee teams van 11 spelers op een groen veld, zonder doelen. Dan is het eerste dat sporters vragen: ‘Waar zijn de doelen?’. In de sport vinden we die vraag heel normaal, maar in het bedrijfsleven worden teams vaak niet in meegenomen in de doelen en strategie”, ervaart Erik.
Generatie Z
“Maar dat moet je juist wel samen bespreken, dan weten medewerkers ook waar je naartoe werkt, en aan welke knoppen ze kunnen draaien om die doelen te bereiken of de prestaties te verbeteren.” Meteen ook een mooie werkwijze om de nieuwe Generatie Z te betrekken, tipte hij. Zij zijn vanuit computergames immers gewend om doelgericht te werken en zullen hier goed op aanslaan.
- Wil je meer leren over het werken met jongeren, schrijf je dan in voor de aankomende training rond het thema Jongeren binnen de KOP Vakroute.
En het bepalen van je doelen binnen je strategie, hangt vaak ook af van je persoonlijke voorkeuren. “Daarom werken we ook met vormen waarin je doelen stelt voor over 100 jaar. Want dan kan je belangeloos denken. Je hoeft geen dingen te kiezen waar je zelf aan meewerkt. Zelfs de jongeren in je bedrijf gaan dat niet meemaken. Het kan dus losstaan van wat je zelf leuk vindt en is geheel in het belang van je onderneming”, geeft Erik Giebels de ondernemers mee.
In twee uur tijd kregen de ondernemers zo veel handvatten om weer nieuwe stappen te zetten. Kers op de taart was nog de rondleiding van gastheer Adriaan Burgmans van Luxlight, die de groep kennis liet maken met zijn bedrijf in Westerhoven.